Қарағанды облысы білім басқармасының Қарағанды…
Жақып Ақбаев атындағы жалпы білім беретін мектебі

Қазақ тілін үйренеміз

Жарық
светлый
Сұрақ-жауап
Барлық жауаптар: 100
Жаңа сұрақтар: 3

Әлихан Нұрмұхамедұлы Бөкейханның туғанына 150 жыл!

Әлихан Нұрмұхамедұлы Бөкейхан (05.03.1866 жыл., Қарқаралы уезі, Семей облысы, Дала өлкесі -27.09.1937 жыл, Мәскеу) — ХІХ ғ. соңы мен ХХ ғ. басындағы  қазақ  зиялыларының, қоғам және мемлекет қайраткерлері қатарындағы аса ерекше тұлға. Көрнекті қоғам  және мемлекет қайраткері, ұлт-азаттық  және  Алаш қозғалысының  жетекшісі, Алашорда  автономиялы үкіметінің төрағасы, публицист, ғалым, аудармашы. Әлиханды  әкесі тоғыз  жасында Қарқаралыға  апарып,  жергілікті молданың  қолына  оқуға  береді.  Бірақ  зерделі  бала молдадан оқығандардан  гөрі осындағы мектепте оқып жүргендердің  сауаттылығын аңғарып, қаладағы  үш  кластық  бастауыш мектепке  өз еркімен ауысып алады.

Оны бітіргеннен  кейін 1879-1886 жылдары  Қарқаралы  қаласындағы қазақ  балаларына  арналған  мектепте  оқиды. 1886-1890 жылдар  аралығында  Омбыдағы  техникалық  училищеде оқып, оны "техник" мамандығы  бойынша  бітіріп  шықты.

1890-1894  жылдар  аралығында  Санкт - Петербургтегі  Орман  технологиялық  институтының  экономика  факультетінде  оқыды.  Мұнда  ол студенттік  қызу  пікір таластарға  қатысып,  XX ғасырдың  босағасын аттағалы  тұрған  Ресейдің  қандай  жолмен  дамуы  тиімді  болатындығы туралы  қайшылықты  пікірлер  қақтығысына  куә болды,  өз ойын да шыңдай түсті.

Сөйтіп  ол  жиырма  жасында Дала генерал губернатор кеңсесінің ұсыныс  хаты  мен  қазақ  қауымдастығының  200 сом  стипендиясын алып,  1984  жылы  Ресей империясының  елордасы  Санкт-петербургқа  барып,  Орман  шаруашылығы  институтының  экономика факультетіне  түседі.  Ол  мұнда  жүріп  күнделікті  сабақтарына  қоса студенттердің  саяси,  әдеби,  экономикалық  және  тағы  басқа үйірмелердің  жұмысына  қызу  араласып,  студенттік  толқуларға  қатысады.  Оны  екі  ғасырға  жуық  Ресей  империясының  қол  астында отырған  халқының  ауыр  тағдыры  қатты  толғандыра  бастайды. Қараңғылық  пен  надандықтың  шырмауында  отырған  халқына  білім мен  мәдениет  керек  екенін  ұғады,  елдің  тұрмысын, мәдениетін, білімін көтеруді  өзінің  алдына  мақсат  етіп  қояды.

Қоғамдық-саяси әрекеттері. Оқуын  бітіріп, Омбыға оралғанда Ә. Бөкейхан  Ресей империясының қазақ даласына  жүргізген  отаршылдық  саясатына  деген  өзіндік  көзқарасы қалыптасқан,  марксизмнің  экономикалық  қағидаларымен  қаруланған, саяси  астыртын  күрестің  түрлері  мен  әдістерін  үйреніп, білген, күрес тартыстан  біршама  тәжірибесі  бар  саяси  күрескер  болатын.  Ол  Омбыға келісімен  қаланың  саяси  әлеуметтік,  қоғамдық  жұмысына  белсене араласады.

"Народная свобода"(халық бостандығы) партиясы қатарына  өтіп, өзі қазақ  зиялылары  мен  саяси  белсенділерінің  арасында  осы партияның шағын  тобын  ұйымдастырады.  Әлиханның  саяси  көзқарасының  пісіп, жетілуіне, кейін белгілі  саяси, қоғам, мемлекет қайраткері  әрі  қазақ  ұлт азаттық  қозғалысының  ұйымдастырушысы  және  көсемі  ретінде танылуына, саяси  күрескер  ретінде  шыңдалуына Омбыдағы  күндері ерекше  ықпал  етеді.

1905 жылдан  бастап Ресей конституциялық-демократиялық партиясының (кадеттер)  мүшесі, оның  қазақ  бөлімшесін  құру мақсатында  Оралда, Семейде жиындар өткізген. Қарқаралыда патша өкіметінің  отаршылдық  саясатына  қарсы  өткен  қозғалысқа  қатысып, 14 500 адам қол қойған  Қарқаралы петициясын  ұйымдастырушылардың бірі болған. 1905 жылы Әлихан Бөкейхан Семей облысы қазақтарының атынан 1-ші Мемлекеттік думаға депутат болып сайланды. Бірақ ол 1-ші Мемлекеттік дума жұмысына қатыса алмады. Өйткені Ә.Н. Бөкейхан өз жұмысын бастаған кезде Дала өлкесі генералл - губернаторының негізсіз жарлығымен, соттың тергеуінсіз, 3 ай  Павлодар абақтысында отырды.  Абақтыдан шығып Санкт -Петербургқа жеткенде, Дума патшаның үкімімен таратылып, оның біраз мүшелері наразылық актісін қабылдау үшін сол кездегі Финляндияның Выборг қаласына жүріп кеткен еді. Ә.Н. Бөкейхан да солардың артынан аттанып выборг уезінде қол қойды. Сол үшін жазаға тартылып, Сант-Петербург сот палатасының төтенше мәжілісінің шешімімен 3 айға Семей түрмесіне жабылды.

Ол Ақпан төнкерісінен үлкен үміт күтеді. Бірақ ол үміті ақталмайды. Уақытша үкімет, оның ішінде өзі мүшесі болып жүрген кадет партиясының көсемдері қазаққа автономия беруге қарсы болады. Оның үстіне олармен жер мәселесі жөнінде де ымыраға келе алмайды да, ол бұл партиядан шығып, қазақтан сайланған тоғыз өкілді бастап барып, Томск қаласында Сібір автономистерінің құрылтайына қатысады. Осында болашақ Сібір республикасының құрамында Қазақ автономиясы құрылмақ болады.  Құрылтайдан оралысымен Әлихан қазақ тарихындағы тұңғыш саяси ұйым Алаш партиясын ұйымдастыруға кіріседі. Артынша, 1917ж. желтоқсанында бүкіл қазақтардың құрылтайында алаш аутономиясы жарияланып, Ә. Бөкейхан сол алғашқы Қазақ республикасының тұңғыш төрағасы (президенті) болып сайланады.

  

 «Алаш» партиясының басшылары, 1917, солдан оңға қарай: Ахмет Байтұрсынұлы, Әлихан Нұрмұхамедұлы Бөкейхан, Міржақып Дулатұлы

1919 жылы большевиктер өкіметінің бұрынғы алашордашыларға жасаған кешірімнен кейін Ә. Бөкейхан қалған өмірін ғылыми зерттеушілікке арнады.

Бірақ, ұлттық намыстан жұрдай, жалған интернационалист, жадағай белсенділердің көрсетуімен ол 1926 жылы екі рет тұтқындалып, түрме азабын тартты. Әлихан Бөкейхан Мәскеуге жер аударылады, зор беделінен қорыққан большевиктер өкіметі оны Қазақстанға  жолатпады. Онда он жыл үй қамауында отырған Әлиханды 1937 жылы тамызында қайыра тұтқындап, бір айдан кейін жалған жаламен 67 жасында Мәскеуде ату жазасына кеседі. 1989 жылы  мамырдың 14 КСРО Жоғарғы сотының қаулысы бойыншаәрекетінде қылмыс құрамы жоқ болғандықтан, ақталды.

Сөз соңында, ғалым, Ә.Бөкейхан XX ғасырдың алғашқы жартысында қазақ эпосы мен фольклорын ғылыми тұрғыдан зерттеген ғалымдарымыздың бірі болды. Ол қарастырған негізгі аспектілер: эпостың тарихилығы, қазақ фольклорының түрлері, шығу мезгілі, жыршы мен оның шеберлігі, қоғамдық ой-сананың жырда көрініс табуы, бейнелер, олардың атқарған идеялық қызметі, үлгінің көркемдік ерекшеліктері т.с.с.- әлі де қазақ фольклортану ғылымында өз маңызын жойған жоқ, және сол дәуірдің жетістігі болып саналатыны сөзсіз.