Қарағанды қаласы әкімдігінің " Қарағанды…
"№3 гимназия" КММ

Қазақ тілін үйренеміз

қазір
сейчас
Сұрақ-жауап
Барлық жауаптар: 277
Жаңа сұрақтар: 9

Мектепте логопедтер не істейді?

Логопедтер мектепте не істейді?

Логопедтер тек дыбыстарды "қояды", яғни дұрыс айтылмауды түзетеді деген пікір кең таралған. Бұл мүлдем дұрыс емес. Логопедиялық әсердің жаһандық мақсаты жалпы сөйлеу жүйесін дамыту болып табылады, атап айтқанда: жалпы сөйлеу белсенділігін дамыту, сөздікті жинақтау, физикалық және сөйлеу есту қабілетін дамыту, сөйлеудің грамматикалық жағын дамыту, сөзжасам және сөзжасам дағдыларын үйрету, артикуляциялық моториканы дамыту, үйлесімді сөйлеуді дамыту және соңында айтылымды түзету. Жұмыс барысында жол бойында бірқатар қосымша міндеттер шешіледі: психикалық процестерді дамыту (зейін, есте сақтау, қабылдау, ойлау), қарапайым оқу дағдыларын қалыптастыру (мұғалімді мұқият тыңдай білу, тапсырманы мақсатты және мұқият орындау, өз жұмысының нәтижесін барабар бағалау және қателерді түзету), сауаттылықты оқытудың алғышарттарын қалыптастыру (сөздерді дыбыстық талдауға үйрету, танысу "Дыбыс, Сөз, Сөйлем" және т.б. ұғымдарымен, ұсақ моториканы және кеңістіктік бағдарлауды дамыту), жазу мен оқудың бұзылуының алдын алу.

Логопедиялық сабақтар қашан және не үшін қажет?

Логопедиялық сабақтарды мектепке дейінгі жаста, түзету жұмыстары жақсы нәтиже берген кезде бастау керек, өйткені 3-7 жаста бала педагогикалық әсерге ең сезімтал, бұл тілді меңгерудің қолайлы кезеңі. Сондықтан дәл осы уақытта логопедтен кеңес алу және көмек сұраған жөн, сондықтан ол жемісті жұмыс істеп, баланы қажетті сөйлеу дағдылары бар 1-сыныпқа жібере алады. Бірақ, егер әр түрлі себептермен бала балабақшаға бармаса немесе ата-анасының алаңдаушылығына себеп болмаса, ал мектепте бала қиындықтарға тап болса, онда мектеп логопедінің сабақтарына қатысқан жөн. Әр түрлі балалар логопедиялық көмекке мұқтаж-бұл сөйлеу бұзылыстарының сипатына байланысты. Егер бала кейбір дыбыстарды дұрыс айтпаса және фонематикалық (сөйлеу) есту қабілеті бұзылса, бұл ана тілінің дыбыстарын нақты ажыратуға мүмкіндік бермейді, бұл оқудың (дислексия) және жазудың (дисграфия) бұзылуына әкелуі мүмкін. Сөйлеу әрекетінің кез-келген бұзылуы жағымсыз салдарға әкелуі мүмкін деп айту керек. Мысалы, фонематикалық есту қабілетінің бұзылуы, артикуляциялық моторика, сөздің силлабикалық құрылымы шет тілдерін үйренуді қиындатады. Біртұтас сөйлеудің бұзылуы, қайталау мен әңгіме құра алмау кейінірек әдебиетті, биологияны, тарихты, географияны зерттеудегі проблемаларға әкеледі, мұнда да дәйекті жауаптар мен мәлімдемелер қажет болады. Ұсақ моториканың бұзылуы (яғни саусақтардың қозғалысы) жазуды, сурет салуды, жұмысты үйренуде қиындықтарға әкеледі.

Логопед мұғалімнің 2024-2025 оқу жылына арналған түзету-әдістемелік жұмысының жылдық жоспары

Түзету логопедиялық жұмысының мазмұны

1.Бұлшықет тонусын және артикуляциялық аппараттың моторикасын қалыпқа келтіру

Тапсырмалар: бұлшықет сезімдерін түсінуге үйрену

Әдістері мен әдістері: артикуляциялық аппараттың бұлшық еттерін уқалау және өзін-өзі уқалау. Ерінге арналған артикуляциялық жаттығулар:- түтікпен созу: ууууууууу-жіпке созылу, күлімсіреу: ииииии-ерінді дөңгелектеу - жоғарғы ерінді жоғары көтеру, төменгі ерінді төмен түсіру, оскал; - қатты қысу; - сору қозғалыстары; - діріл.

Тілге арналған артикуляциялық жаттығулар: - тіл кең, тар, тостаған, түтік; - "жылқы" жаттығуы ("иық пышағы" , "сөйлеуші", "дәмді джем", "сағат ""әткеншек","суретші" Ересектерге көмек түрлері: Ынталандыру: ойын жағдайын жасау, жаттығуларға қызығушылықты сақтау үшін сыйлықтарды пайдалану.

Бағыттаушы: визуалды бақылау, визуалды-моторлы бақылау, иллюстрацияларды қолдану, көрсету, дыбыстық белгілерді қолдану (Ткаченко бойынша).

Оқыту: механикалық көмек, бірлескен жаттығулар.

Болжам: бала артикуляциялық жаттығуларды өз бетінше орындайды

 

 2. Сөйлеу тынысы мен дауыс күшін дамыту

Міндеттері:сөйлеу тыныс алуының көлемін, тегістігі мен бағытын ұлғайту қабілетін қалыптастыру, сондай-ақ белгілі бір сөйлеу жағдайымен дауыс күшін өзгерте білу.

Әдістер мен әдістер: дем шығаруға арналған жаттығулар мен ойындар:" СҰЛТАНЧИК", "ыстық шай", "шамды сөндіріңіз"," стакандағы дауыл"," тамшылар", үстелден ұсақ үлпектерді, қағаздарды үрлеу.Дем шығару кезінде дауысты дыбыстарды айту, дыбыс деңгейін біртіндеп арттыру. Ойындар: "қатты-тыныш".

Көмек түрлері

Ынталандырушы: рифмалық жаттығуды сүйемелдеу, тыныс алу мен дем шығаруды визуалды және тактильді бақылау. Бағыттаушы: көрсету, көру, есту және тактильді бақылау.

Оқыту: жаттығуларды бірге орындау.

Болжам: баланың шеберлігі ауа ағынының бағытын бақылай отырып, мұрынмен тыныс алуды және аузымен ұзақ дем шығаруды ерікті түрде орындайды.

3.Фонематикалық қабылдауды дамыту

Тапсырмалар: біреудің сөйлеуіндегі дыбыстың бұрмаланған және дұрыс айтылуын ажырата білуге үйрету. Көру және есту қабылдауын дамыту. Есту және көру есте сақтау қабілетін дамыту. Келесі операцияларды жетілдіру бойынша жұмыс: сөйлеу емес дыбыстарды тану және ажырату қабілетін дамыту. Сөйлеу дыбыстарын дауыстың биіктігі мен күші бойынша тану және ажырату қабілетін дамыту.Сөйлеу және сөйлеу емес дыбыстарды саралау. Сөздің дыбыстық қабығына, есту жадына есту зейінін дамыту. Дұрыс айтылатын дыбыстардан тұратын буындарды ажырату. Дыбыстарды білдіретін әріптермен танысу.

Әдістер мен әдістер: дыбысты тану және бөлектеу ойындары мен жаттығулары. "Көңіл-күй телефоны" ойыны дыбыстық жолдарды белгілі бір ретпен ойнату.

Көмек түрлері: Оқыту: тапсырманы орындау үлгісін көрсету, артикуляциялық және акустикалық белгілер бойынша дыбыстың сипаттамасы.

Бағыттаушы: дыбыстардың таңбаларын қолдану (Ткаченко бойынша), Дыбысты сипаттау схемалары, сөздегі қажетті дыбыстың үш еселенген айтылуы, дыбыстың артикуляциясын визуалды бақылау. Болжам: бала біреудің сөйлеуінде де, өз сөзінде де дыбыстардың бұрмаланған және дұрыс айтылуын ажыратады.

 4. Дыбыстың айтылуы айтылу дағдыларын қалыптастыру

Тапсырмалар: дыбыстарды қою және автоматтандыру: ысқырық, ысқырық ,( жұптасқан. дауысты дыбыстар [G], [G '], [D], [D'], [B], [B], [B'], [Z], [Z']); сонорлық және оларды ажырату.

Қойылған дыбысты автоматтандыру: - буындарда; - сөздерде; - сөз тіркесінде; - сөйлемде; - мәтінде; - мақал - мәтелдерде, өлеңдерде; - тіл бұралаңдарында; - өзінің біртұтас мәлімдемесінде жүзеге асырылады. Автоматтандыру кезеңдері басында тікелей буындарда-кері буындарда-дауыссыз дыбыстардың тіркесімі бар буындарда. Айтылымда қолданылған әрбір сөз жеке сөйлемдерге, әңгімелерге, таза сөздерге, осы сөзбен жазылған рифмаларға енгізіледі.

Әдістер мен әдістер: дыбысты шығару үшін ойын жағдайын жасау. Дыбыстық толқындар (Сұңқар бойынша), дыбыстық тректер, лабиринттер, " дыбыстарды автоматтандыруға арналған тренажерлер "("Архипованың 11 модулі" әдістемесі бойынша

Көмек түрлері: Ынталандыру: аудио тректерді пайдалану; проблемалық, ойын жағдайлары. Бағыттаушы: дыбыс символының кескінін пайдалану, дыбысты объективті кескінмен байланыстыру.

Оқыту: механикалық көмек.

Болжам: бала сөйлеуде қойылған дыбыстарды көз бақылауынсыз өздігінен айтады.

5.Сөздің силлабикалық құрылымының бұзылуын түзету

Міндеттері: баланы сөздердің ритақты құрылымын игеруге дайындау, тапсырмаларды орындау кезінде өзара бақылауды жүзеге асыру. Сөздің басында және соңында дауыссыз дыбыстары бар бір буынды сөздермен жұмыс; дауыссыз дыбыстары жоқ екі буынды сөздермен; дауыссыз дыбыстары жоқ үш буынды сөздермен; ересектерге қайталаңыз және таза сөздерді есте сақтаңыз; тақырыптық суреттерде конъюгацияланған, шағылысатын және тәуелсіз дауыссыз дыбыстары бар 1-2 күрделі сөздердің айтылу дағдыларын қалыптастыру.

Әдістер мен әдістер: сөйлеу емес дыбыстар материалында (музыкалық аспаптар, Шу қораптары, аудио жазбалар, әртүрлі заттар)есту зейінін, есту гнозын және есту жадын дамытуға арналған ойындар мен жаттығулар Ритмикалық үлгіні әртүрлі тәсілдермен көбейту (шапалақтау, түрту, саусақпен жаттығуды "жыпылықтау" ("саусақтар сәлемдеседі", "сақиналар"; "фортепианода ойнау") Көмек түрлері: Ынталандырушы: ойын жағдайы, тосын сәт.

Бағыттаушы: буын сызғыштарының суретін пайдалану Оқыту: жаттығуларды бірлесіп орындау; тапсырманы орындау үлгісін көрсету.

Болжам: сөздің ритақты үлгісін әртүрлі тәсілдермен көбейту мүмкіндігі. Дауыссыз дыбыстардың тіркесімі бар 3-4 күрделі сөз өздігінен және рефлексивті түрде айтылады

 6.Сөздікті нақтылау және байыту

Тапсырмалар: есту, мотор, тері - кинестетикалық, визуалды және дәмдік анализаторларды қосу арқылы пассивті және белсенді сөздікті байыту. Өз сөзінде және басқалардың сөйлеуінде сөзге қызығушылық пен назар аударуға тәрбиелеу. Тақырыптар бойынша сөздікті нақтылау, байыту: - ойыншықтар-көкөністер-жемістер-саңырауқұлақтар-құстар-жануарлар (жабайы, үй) - жануарлар мен құстардың күшіктері - тамақ - киім, аяқ киім, бас киім-ыдыс-аяқ, - адам, дене мүшелері-Отбасы-кәсіптер-үй, жиһаз-түс, пішін, көлемі-көлік, жол ережелері-гүлдер-ағаштар-жәндіктер-мектеп-етістік сөздігін қалыптастыру; заттардың белгілері мен қасиеттерін білдіретін сын есімдерді сөйлеуге енгізу; - белсенді сөздікті орналасқан жерін білдіретін үстеулермен байытыңыз (мұнда, мұнда, мұнда), саны (аз, көп, ештеңе), әрекетті бағалау (жақсы, жаман, қатты, тыныш), сезім (жылы, суық, дәмді )

Әдістер мен әдістер: жаттығулар мен ойындар " сипаттама бойынша біліңіз (әрекет бойынша)", " қайсысы? Қайсысы? Қайсысы? Не?"Кім, не істеп жатыр?"; "Сөздер тізбегі"; жұмбақтар. Тақта және баспа ойындары ("Лото";" лабиринттер";" лайнерлер") сөздік ойындар ("сөздерді таңдаңыз", "суреттерді таңдаңыз", "кім көп сөздерді атайды")

Көмек түрлері: Ынталандыру: ойын жағдайын жасау.

Нұсқаулық: иллюстрацияларды, символдарды, схемаларды, ойыншықтарды, логопедтің сұрақтарын қолдану. Оқыту: тапсырмаларды бірлесіп орындау; үлгіні көрсету

Болжам: бала сөздерге түсініктеме береді, лексикалық тақырыптар бойынша тақырыптарға белгілер мен әрекеттерді таңдайды.

7.Сөйлеудің грамматикалық құрылымын қалыптастыру

Тапсырмалар: предлогтарды дұрыс қолдану, қосулы, астында. Предлогтармен көрсетілген заттардың кеңістіктік орналасуын нақтылау. - Ауызша сөйлеуді түсінуді дамыту;

 Әдістер мен әдістер: Ойындар: "жасыру" (тақырып қайда?) ", "Кім, қайда тұрады"; "пойыз". Нұсқауларды орындау. Предлогтық схемаларды қолдану (Ткаченко бойынша). Сюжеттік-дидактикалық ойындар, ертегілер мен өлеңдерді сахналау, сахналау ойындары. Көмек түрлері: Ынталандырушы: проблемалық жағдай туғызу.

Бағыттаушы: предлог сызбасын, суреттерді пайдалану; логопедтің сұрақтары.

Оқыту: тапсырманы орындау үлгісін көрсету; тапсырманы бірлесіп орындау.

Болжам: бала арнайы құрылған сөйлеу жағдайында предлогтарды дұрыс қолданады, қойылған сұрақтарға жауап береді.

8.Біртұтас сөйлеуді дамыту

Міндеттері: коммуникативтік дағдыларды қалыптастыру, Әңгімелесушіні оның сөзін үзбей тыңдауға, өзін ұстауға үйрету. Сөйлеуді тыңдау, сұрақтарға жауап беру қабілетін дамыту; - сұрақтар бойынша қарапайым ұсыныстар жасау, іс-әрекеттерді көрсету, сюжеттік картиналар сериясы, сюжеттік картиналар, модельдер, схемалар бойынша дағдыларды қалыптастыру; - 3-4 сөзден тұратын сөйлемдер құру дағдысын бекіту; - сурет бойынша қысқа әңгіме, сюжеттік картиналар сериясын жасау дағдысын бекіту, әңгімелер-сипаттамалар, қайталаулар. "Синквейн", "кластер"техникасы

 Болжам: бала ересек адамнан кейін сөздерді, сөз тіркестерін, сөйлемдерді көрнекі тіректермен немесе онсыз көрсетеді .

9.Ұсақ моториканы дамыту

Міндеттері: қозғалыстардың динамикалық және статикалық ұйымдастырылуын жетілдіру (саусақпен ойнату, массаж және өзін-өзі массаж, шілтер, Мозаика және конструктормен жұмыс, фигураларды инсульт және люк және т.б.). Графомоторлық дағдыларды қалыптастыру, әр түрлі ұстау түрлерін қалыптастыру.

Болжам: саусақ ептілігін жақсарту саусақ сынамаларын қатесіз орындау.

 

 10. Психологиялық базаны жетілдіру

Міндеттері: - көру және есту жадының көлемін кеңейту; - ауызша ойлауды дамыту; - логикалық ойлауды дамыту;-"төртінші артық" ауызша-логикалық ойлауды жетілдіруге арналған ойындар мен жаттығулар (лексикалық тақырыптар бойынша); - көрнекі зейінді дамытуға арналған ойындар мен жаттығулар "не өзгерді?", "Не болмады?";- көрнекі қабылдауды жетілдіруге арналған ойындар мен жаттығулар " қандай көрінеді?", "шулы" суреттер сериясы.

Болжам: когнитивті процестерді жетілдіру.