Логопедтің мектептегі жұмысы.
Мектептегі логопед-мұғалім жұмысының негізгі бағыттары-оқу мен жазудың бұзылуын түзету, сондай-ақ бастауыш сынып оқушыларында сөйлеу патологиясының ең көп таралған түрлері болып табылатын осы бұзылулардың алдын алу (алдын алу).
Логопедтер тек дыбыстарды "қояды", яғни дұрыс айтылмауды түзетеді деген пікір кең таралған. Бұл мүлдем дұрыс емес.
Логопедиялық әсердің мақсаты-бүкіл сөйлеу жүйесін дамыту, атап айтқанда:
1. біртұтас сөйлеуді дамыту,
2. айтылымды түзету,
3. сөздікті жинақтау және жетілдіру,
4. физикалық және сөйлеу есту қабілетін дамыту,
5. сөйлеудің грамматикалық жағын дамыту,
6. артикуляциялық моториканы дамыту,
7. сөзжасам және сөзжасам дағдыларын үйрету.
Жұмыс барысында бірқатар қосымша міндеттер шешілуде:
- психикалық процестердің дамуы (зейін, есте сақтау, қабылдау, ойлау);
- бастауыш оқу дағдыларын қалыптастыру (мұғалімді мұқият тыңдай білу, тапсырманы мақсатты және табандылықпен орындай білу, өз жұмысының нәтижесін барабар бағалау және қателерді түзету);
- сауаттылықты оқытудың алғышарттарын қалыптастыру (сөздерді дыбыстық талдауға үйрету, "Дыбыс, Сөз, Сөйлем" ұғымдарымен танысу, ұсақ моториканы және кеңістіктік бағдарлауды дамыту);
- жазу мен оқудың бұзылуының алдын алу және түзету.
Сөйлеу проблемалары белгілі бір мектеп пәндерін игеруде қиындықтар туғызады, бұл мектептегі бейімделудің ең көп тараған себебі, мінез-құлықтағы ауытқуларға байланысты пайда болатын оқу мотивациясының төмендеуі.
Сөйлеу бұзылыстарын тудыратын себептер көп мағыналы. Оларды тез шешу мүмкін емес, бірақ олар жоқ сияқты көріну де мүмкін емес. Мұндай балаларға ерекше көзқарас, күшейтілген назар қажет. Оларға мұғалімдер мен ата-аналардың көмегі, сонымен қатар уақтылы, білікті, жүйелі көмек қажет. Бұл тәсіл мектептің логопедімен жүзеге асырылады.
Оқушыларды логопедиялық сүйемелдеу мыналарды қамтиды:
Оқушыларды тексеру
1. Зерттеу материалдарын дайындау.
2. Жазу мен оқудың бұзылуын ерте анықтаудың жедел диагностикасын жүргізу, 1-сынып оқушылары арасында ауызша сөйлеуді тексеру.
3. Оқушылар арасында фронтальды тексеру жүргізу.
4. Логопедиялық пунктке қабылданған және оған баратын балаларға тереңдетілген жеке тексеру жүргізу.
5. Сөйлеу карталарын толтыру, құжаттаманы рәсімдеу.
6. Бір жылдағы оқу нәтижелері бойынша қайта логопедиялық тексеру.
Логопедиялық жұмыстың мазмұны
Жұмыс кестесіне сәйкес жүйелі түрде жеке және фронтальды логопедиялық сабақтар өткізіледі.
Балалармен жұмыс істеудің негізгі бағыттары:
Оқу мен жазудың бұзылуының алдын алу және ерте анықтау. Негізгі психикалық процестерді (зейін, есте сақтау, ойлау) дамыту, графикалық - моторлық дағдыларды, қол – көз бақылауын, кеңістіктік, уақыттық көріністерді дамыту бойынша жұмыс. Сөйлеудің артикуляциялық-фонетикалық жағын пысықтау. Фонематикалық есту мен қабылдауды, тілдік талдау мен синтезді дамыту. Дыбыстарды қою, дыбыстарды сөйлеуге дәйекті түрде енгізу. Жазбаша сөйлеудегі дыбыстар мен әріптерді саралау. Әріптердің графикалық бейнелерін бекіту, дыбыс пен әріптің байланысын бекіту. Сөздік қорын кеңейту және нақтылау, морфемалық талдау, сөзжасам және сөзжасам бойынша жұмыс. Сөйлеудің грамматикалық құрылымы, ауызша және жазбаша мәлімдеменің грамматикалық дизайны бойынша жұмыс. Үйлесімді ауызша және жазбаша сөйлеу бойынша жұмыс. Оқу дағдыларын автоматтандыру, интонация, экспрессивтілік және оқу қарқыны, оқуды түсіну бойынша жұмыс.
1 - сынып оқушыларымен түзету логопедиялық жұмысы:
Дыбыстардың оппозициялық топтарын есту және айтылу бойынша саралау жаттығуы. Барлық дауысты әріптермен және оларды жазу ережелерімен танысу. 1 –ші және 2 –ші қатардағы дауысты дыбыстарды саралау. 2-ші қатардағы дауысты дыбыс арқылы дауыссыз дыбыстың жұмсақтығын белгілеу. Сөздерді өзгерту әрекеттерін қалыптастыру. Сөздердің дыбыстық және графикалық модельдерімен еркін жұмыс жасау. Грамматикалық тұрғыдан дұрыс когерентті сөйлеуді қалыптастыру. Сөздікті дамыту. Сөздікті зат есімдермен, етістіктермен, сын есімдермен, үстеулермен байыту, бекіту және белсендіру. Сөйлеудің әртүрлі бөліктеріндегі синонимдердің, антонимдердің, омонимдердің және көп мағыналы сөздердің мағынасын түсіну бойынша жұмыс. Жалпылама ұғымдарды дамыту, объектілерді жіктеу. Біртұтас сөйлеуді қалыптастыру бойынша жұмыс. Сөзжасам жұмысы. Балалардың сөзжасам әдістері туралы білімдерін жүйелеу.